Anders' Logbog

>> tirsdag den 14. oktober 2008

Velkommen til min logbog, som skildrer mine oplevelser og tanker på vore langtur. Min log vil løbende blive opdateret.

Venligst, Anders

21.03.09
Så er det vist på tide at få skrevet et par ord om livet på båden samt vores forberedelser.

Jeg flyttede fra Dennis' og min dejlige lejlighed og samboer sidst i januar. Ideen var og er at spare lidt på huslejen og den vej igennem, at opnå lidt skattefri gevinst.
Mit værelse fik jeg fremlejet til en sympatisk nordmand - Knut. Det var nu svært at sige farvel til pigerne og da jeg endelig stod på båden med alle mine pakkenelliker, virkede det pludselig ikke som en særlig god ide.
Den første uge var rent kaos. Båden lå ved bro 4 i marselisbrog marina. Denne placering udmærker sig ved at være ekstremt ubehagelig i SØ-vind. Her kan bølger slå lige ind fra bugten og hvis man har tendens til søsyge er dette næsten garanteret under disse forhold. Jeg bliver heldigvis aldrig søsyg, men nattesøvnen led under de høje knirkelyde fra fortøjningerne og jeg var ikke sikker på, at de ville holde til belsatningen fra 14 tons båd i længden. Efter et par uger!! var vinden endelig løjet tilstrækkeligt til at lasse og jeg kunne flytte båden til bro 5 hvor der er roligt i alle vind/vejrforhold. Omkring samme tidspunkt, var det lykkedes mig at få ryddet nogenlunde op, så livet blev nemmere.

Når man bor på en båd om vinteren finder man hurtigt ud af hvor meget af ens tankekraft der går i at holde varmen. Båden er isoleret og har et 4T oliefyr der varmer 4 radiatorer. Hvad jeg ikke havde tænkt på var, at det fyr ikke var blevet rengjort i flere år. Det varmede så elendigt, at jeg måtte fyre på fuld knald for bare at holde 15 grader. Dvs ca. 10L diesel i døgnet - så sparer man ikke mange penge i forhold til at bo på et værelse.
Det hele kulminerede en dag hvor jeg kom hjem fra bådmessen i Fredericia. Jeg skulle bare hente tøj og tage et bad inden en fest om aftenen, men da jeg åbnede lugen, væltede det ud med kvælende sort røg. Katastrofe. Jeg måtte slukke fyret og søge husly hos Lasse og Bente, der heldigvis havde en ledig sofa. Dagen efter fandt jeg årsagen: Tykke sodbelægninger på indersiden af skorstenen var faldet ned og havde næsten stoppet skorstenen fuldstændigt. Indvendig i båden var alt dækket af sod. Det tog et par dage at få ryddet op og gjort rent hvorefter fyret fik den store - og tiltrængte tur.

Nu virker alt heldigvis efter hensigten og jeg er langt om længe ved at finde ud af hvad det kræver at bo fast på en båd. Vigtigst er at få ordnet tingene så snart de melder sig. Jeg vidste jo godt at fyret var sodet til, men dovenskaben sejrede. Det kunne potentielt have været meget farligt, hvis det var sket mens jeg sov. En god lærestreg.
En anden erfaring jeg har gjort er at alt tager 1½ gange så lang tid på en båd som i land. Det kan man heldigvis planlægge sig ud af. Især bad, opvask og rengøring er besværligt når man ikke har bruser og varmt vand ombord. Man vænner sig dog hurtigt til det.

Nu er foråret heldigvis kommet. Dagene bliver lysere, vinden svagere og folk smiler over hele femøren. Jeg bruger omkring 6 L diesel i døgnet og fyrer på mindste blus. Herligt. Snart går jeg over til El-varme til brug om natten og fyret bliver helt slukket. Lige nu er det fedt at bo på en båd. Man oplever lyset på en helt anden måde og timerne brugt på dækket bliver flere. Hængekøjen har været oppe - det bliver helt sikkert min faste plads foråret gennem. Musik i ørerne, en kikkert og en god bog. Så er man underholdt i mange timer.

Set retrospektivt ville det have været smart at vente til april med at flytte. Jeg er nu glad for også at have fået de mørke måneder med. Nu nyder jeg for alvor solen. Næste vinter ser jeg frem til at tilbringe under varmere himmelstrøg for så at vende tilbage til DK i foråret - Kan det gøres smartere?

Venligst,
Anders


TILBAGE FORSIDE

0 kommentarer:


  © Blogger template Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP